Søndag 13.08.06 sendte TVNorge et nyhetsinnslag hvor olje- og energiminister Odd Roger Enoksen uttalte seg om den fremtidige oljeforsyning. Han mente at vi vil klare oss på oljen i 10 år til, men etter det må nye energikilder komme på banen.
Hvilke enerigkilder, Enoksen? Hydrogen? (Hydrogen er en energibærer, ikke energikilde.)
Listen over høytstående politikere som erkjenner Peak Oil og dets nedslagsfelt begynner nå å bli lang. Enoksen er i godt selskap sammen med Bush, Villepin, Gore, Clinton, Chavez…
Nå da, Stoltenberg??

20 kommentarer In " Odd Roger Enoksen erkjenner Peak Oil! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
august 14th 2006 at 3:07 am
Jeg er en massiv leser av deres Peak Oil blogger, og MÅ si til dere alle 3 (?) at dere gjør en kjempe jobb med å dokumentere bein harde fakta – Stå på.
Ellers så forundrer det meg at SUV sjåføren Enoksen har fått med seg at det er noe som heter peak oil. ” Jeg trodde hans jobb var å eksportere vekk all vannkraften vår”…
samt flytte noen papirer. Jeg må ha missforstått hele den fyren!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 3:07 am
Og nå da Siv Jensen med dine motorveier?
Problemet er ellers at mange jeg prater med gjerne er med på teorien om oljetoppen, men tror det hele vil løse seg; “Nå har de jo funnet opp sånn hydrogen og greier og vi kan jo bruke mer gass og atomkraft” er typiske kommentarer. Kunnskapsnivået er skremmende mht. til alternativene til olje. Hjelp!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 3:17 am
Yahoo,
Ja, det er tre dedikerte oljeblogger her inne, samt at Path Finder og Timeline fra tid til annen sneier innom emnet. Ei heller står de tilbake for engasjerende debatt om olje på oljebloggene våre.
“Rustbanking på et synkende skip” og CQD er de to andre oljebloggene. De har en forkjærlighet til å undervise leserene om Peak Oil, men jeg er for lat… Som du ser på toppen her og på bildet mitt, forsøker jeg hovedsaklig å dekke norske mediers omtale om emnet.
Takk, det varmer oss alle at du er en massiv leser! Legg igjen en kort kommentar fra tid til annen. Da popper sakene våre opp på “Sist kommenterte innlegg”, og på den måten får flere personer med seg bloggposten. For det hele handler jo om å spre ordet
Det gjelder forsåvidt alle som leser bloggene våre. Personlig har jeg 150-200 faste lesere hvert døgn enten jeg skriver noe eller ei… legg igjen kommentar folkens!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 3:22 am
Oljefeber,
Klassisk problemstilling. Du må bare huske at det i den store sammenheng ikke har noe å si om du har overbevist din samtalepartner eller ei. Det viktige er at du har opplyst vedkommende.
Jeg er etterhvert blitt godt vandt til å prate om oljetoppen med folk jeg omgås, såvel som knapt bekjente mennesker. Mitt beste argument til nå, som ofte virker bra, er at oljenæringens største optimister er 100% enig med meg i det jeg sier, bortsett fra tidsaspektene. Exxon Mobil snakker om oljemangel om 40 år, mens pessimistene (Enoksen!!) snakker om 10 år. Så dersom den du vil overbevise ikke er enig med deg, fortell vedkommende at han prater verdens største oljeselskap midt imot!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 3:36 am
Person:
Du har et godt poeng der!
Jeg må nesten også gjøre som “Yahoo” og benytte anledningen til å takke deg og dine medbloggere for et uvurderlig arbeid med å opplyse om peak-oil. Skikkelig bra innsats!
Men nå er det god natt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 8:01 am
Dette var gøy! Men er det noen som sitter på videoklipp? Skulle gjerne sett innslaget.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 10:42 am
utrolig – dette gikk jeg glipp av.
Dette er en begynnelse: at olje og energiministeren erkjenner problemstillingen. Etterhvert får vi håpe at han innser sin egen fornektelse. Rett skal være rett, lød jeg også under det samme da jeg “oppdaget” Peak Oil for to år siden. Da måtte det være alternativer, trodde jeg.
Kanskje oppdagelsen av Peak Oil har kjente faser:
1. “WOW” – Den”dette-er-en-sak-som-ingen-andre” fasen, hvor man oppdager ikke bare at oljeutvinningen nødvendigvis må falle, men at hele sivilisasjonen vår og levesett er avhengig på denne oljen.
2. Fornektelsen a) forsøk å finne bevis på at Peak Oil ennå ligger mange år frem i tid. Teknologi, økt utvinning, statistikk over reserver osv.
b) når man innser at faktene taler stikk imot a) tro på at “det ordner seg”… alternativ energi vil redde oss (siden denne troen bygger på divserse ting man har hørt, om hydrogen, biodisel osv og ikke det man selv har kunnskapen til, er man i denne fasen egentlig klar over hvor ille ting er). Det vil si man velger å tro noe fordi alternativet er for grusomt.
3. Erkjennelse. Eneste løsning som Campell sier, å endre LEVESETTET vårt.
Det ser ut til at Roger Enoksen er i fase 2b. Dette vil si at innerst inne er han meget utrygg, da han vet at han velger å tro på at dette vil nok ordne seg.
Selvsagt – og dette for alle som leser denne bloggen og kommentarene – er situasjonen meget ille. Titanic har begynt å ta om vann, og nå i fase 2b kan vi endelig si at kapteinen har gitt ordre om å komme opp på dekk med livsvest. Men alle har gått tilbake inne fordi det er for kaldt ute!
Om 10 år da – personlig tror jeg det er mangel om 5 år, og problem vil dukker opp allerede neste år (tenker på Storbritania, vinteren og energi) – men uansett om det er 10, eller 5 år er krisen meget nærforstående. Og dette vi snakker om er en krise som ingen annen, og en krise som det ikke er noe historisk parallel til.
Meget godt gjort at du legger dette ut Person!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 10:53 am
Jeg så ditt lille notat akkurat i tide (kl 01.35) og slo på TV-Norge just in time, men – der gikk det jo film.
Så viste det seg at dette bare var noen få liunjer i en nyhetssending hvor denne geologen, Capbell i Stavanger, mener at det nå er for sent å snu utviklingen og at oljepriser derfor vil fortsette å stige.
Den 3-doblingen som har vært nevnt, ligger allerede bak oss. Fra $ 22 og opp til $75 pr fat for råolje. Det er likevel realistisk at prisene vil fortsette å stige med økende etterspørsel. SLik har det jo alltid vært.
Han stilte ellers spørsmål om vi i Norge i lengden vil ha råd til å opprettholde eet differensiert bligmønster og bosetting i distriktene. Hva er alternativet? Nedlegge landbruket og flytte bødnden inn til byene på sosialstønad?
Nei, slik jeg ser det må nok det norsle bosettingsmønsteret opprettholdes, men politikerne kan gjøre mye ved f.eks. å redusere sine avgifter i takt med prisøkning på råolje. Derved vil prisen på bensin/diesel kunne holdes rundt kr 10 pr liter i mange mange år ennå.
Selvsagt vil prisen på råolje kunne bli omtrent som på gull dersom det ikke lenger finnes nye kilder. Særlig da om verden ikke har rukket å utvikle alternativ teknologi. Hydrogen er ingen løsning for det krever mer energi å produsere hydrogen industrielt enn den energien vi får ut av den samme mengde hydrogen.
Så kanskje burde vi som menneskehet begynne å ta det litt roligere?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 11:47 am
#7 Argus
—
Så kanskje burde vi som menneskehet begynne å ta det litt roligere?
–
Det er snakk om vi som i utgangspunktet har forbrukt mesteparten av oljeressursene og basert økonomi og infrastruktur på olje, helt klart blir tvunget til å ta det roligere om vi ikke våkner og skjønner alvoret. Med Kina og India i oljeracet, har bildet snudd tidsmessig.
Uansett – om prisene fortsetter å doble og tredoble i den farten det har siste årene eller ikke, vil ikke folk flest ha råd til å bruke bil på samme måte på sikt. USA vil bli bort i mot lammet da hele deres infrastruktur er bygd nesten ekslusivt rundt bilen. De har i tillegg klimatiske behov i likhet med oss. Når det amerikanske samfunnet begynner å svette og bli klar over hva som foregår, kommer ringeffektene til resten av den vestlige verden om ikke før. Amerikanerne er dugelig bortskjemte og har hatt det desidert høyeste forbruket per innbygger enn noen annen vestlig stat. I tillegg har de sluppet å betale stort per gallon i motsetning til oss her i Norden som er vant til forholdsvis høye skatter og avgifter. Amerikansk toleranse for at en livsnødvendighet blir for kostbar å skaffe for folk flest, vil neppe være høy.
Briggs er inne på Storbritania som tross alt har et livsnødvendig forbruk grunnet klima – i likhet med oss her i Nord. Bush & Blair vet hva som foregår.
Kanskje i tillegg vil flere og flere gjennomskue de virkelige agendaer i kriger av nyere tid.
Jeg er glad for at jeg i det minste er personlig uavhengig av bil og vant til isolasjon og begrenset bevegelsesfrihet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 12:02 pm
# 8 Sandri
Egentlig er jo vi i Norge i en svært gunstig situasjon, men det krever at vi er villige til å ta noen upopulære valg og legge visse restriksjoner på markedskrefters utvikling og påvirkning av prisutvikling.
Vi har et nærmest utømmelig reservoar av vannkraft (så lenge vi beholder dagens nedbørsbilde) og vi har olje- og gasskilder.
Det er et spølrsmål om vi ikke på et eller annet tidspunkt må ta den upopulære avgjørelsen å nasjonalisere våre energikilder. Få tilbake kontroll med vpåre basale naturrikdommer.
Innføre “maksimalpriser” på strøm og innføre obligatoprisk eksportforbud når vannmagasiner totalt dipper under 50% fyllingsgrad.
Å innføre maksimalpris på bensin og på samme måte kun tillate eksport så lenge våre nasjonale behov er dekket.
Hvis ikke vil vi fort finne oss selv i en situasjon hvor en kilowatt energi koster kr 5,- og hvor bensin koster kr 25 pr liter og hvor det er en slik knapphet på ressurser globalt at det er for sent å snu utviklingen.
Hva gjør vi da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 4:39 pm
Mange gode refleksjoner her OG ros til TVN
Man må ta for gitt at alle på Storinget er obs på at petrolium er en AVgrenset resurs som om X-tid ikke lengre vil være kommersiell nyttbar for brede/mange applikasjoner, slik den har vært hittil.Og der fins så mye info etterhvert om at kurvene for produksjon peker NED mens kurvene for etterspørsel peker OPP. Det snakkes mye om at veksten i Kina/India vil drive oljespiralen, noe den selvsagt gjør.
Mens Afrika nevnes ikke med et skevt ord – av den enkle grunn at Afrika har kapitulert overfor oljefenomenet – de greier ikke å henge med på kjøret – og paradoksalt nok kanskje dere “lykke” da de ikke trenger å ta de enorme grepene som “visse andre”…
Petroliumsforbru
ket idag fordeler seg ca 50/50 på transport/petrokjemi, og med kunskap om hva som snart vil skje – bør noen få gnidd rusket ut av øynene! Sverige er blitt kvitt endel rusk, Australia gnir mens flere burde startet å gni igår.
Med de “tomme løftene” som alternativ energi for transportsektoren foreløpig gir, kan det settes inn strakstiltak prompte. Med et pennestrøk nektes salg av nye bensinslukere på norske veier,det settes en
maks ytelse på X HK/kW , den er kjapp. Fase to (melding hjem til bilbransjen) er å signalisere 5års kravene – “om 5år” er det kun tillatt med biler som yter X-Y HK/kW. OK det går seinere ,men A til B er fortsatt mulig.Her er fantastisk mye å gå på faktisk,for etpar år siden mekket høyskolen i Østfold på en prototyp kjøredoning som hadde som målsetning å kjøre Oslo-Bergen på 1 -en- liter bensin!!, hvordan det gikk vites ikke – men bare tanken er pirrende- OG hovedpoenget mitt er at NO-OIL kan skyves dekader fram i tid om man bare snur
seg rundt.DETTE ER POLITIKERENES ANSVAR – JEG VIL HA POLITIKERE MED UTDANNELSE, INNSIKT OG FORSTAND PÅ TINGET.
Personlig ser jeg restoljen benyttet til petrokjemiske produkter for framtidige generasjoner, framfor å “svi dette av inne i en privat ego sylinder” .. For offentlig transport i enovergangsfase – OK – til
alternativer foreligger.Ser lett at biofuel etc er en god fornybar resurs for offentlig transport i all framtid- privatbilismen er “imorgen” død i det omfang vi kjenner.
Til politikere : Start å gni rusk idag – imorgen kan det ha størknet , og da er det for seint!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 4:57 pm
“Det er et spølrsmål om vi ikke på et eller annet tidspunkt må ta den upopulære avgjørelsen å nasjonalisere våre energikilder. Få tilbake kontroll med våre basale naturrikdommer.”
Gjør Norge dette tipper jeg at vi da inviterer for USA sin interesse også her. Jeg må si at jeg har ingen tro på denne siste terrorhistorien fra London – jeg tror nok det blir en terrorhandling før eller senere, som nettopp er det denne historien skal gjør “troverdig”, slik at når det skjer vi skal si “vel, myndighetene har stadig grepet inn for å stoppe folk”. Men jeg tror ikke det er terrorister som ligger bak…
Og det er utrolig naive, dersom vi først tror at det er en mektig hånd som ligger bak 911, Irak, og så videre, å tro at lille Norge vil kunne “holde sine ressurser” til seg selv.
Jeg garanterer at vi ikke får lov til det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 15th 2006 at 12:07 am
Jeg så selv TV Norge-innslaget, og har nå sett gjennom opptaket en gang til. Din konklusjon er feil. Odd Roger erkjenner absolutt ikke noen Peak Oil trussel i dette innslaget. Det han sier, and I quote, er: “Oljeproduksjonen vil i alle fall i de nærmaste tiåran dekk etterspørsla. Så får vi finne på nokka anna då”. Du gleder deg nok for tidlig Person. Våre politikere kjører fortsatt rundt i tafatt blindhet, og Odd Roger har det tjukkeste bindet for øya av dem alle. Han har tidligere blitt ledd ut på The Oil Drum etter å ha uttalt at Norge i alle fall ikke nådde oljetoppen før om 8 år. Godt gjort fire år etter at den de facto er nådd med 40% fall i output som resultat! Ikke rart engelsktalende Peakniks bare digger navnet ODD Roger.
Den som overrasker mest i reportasjen til TV Norge er Knut Anton Mork som faktisk går så langt som å si at vi bør revurdere om vi skal opprettholde spredt bosetning i distriktene pga de enorme transportkostnadene det medfører. Sterk kost fra en sjeføkonom i en bank som låner ut store summer til hus nettopp i distriktene.
Ellers ser jeg du har gått glipp av det siste fra USA: Sjefen for US Ford sier at SUVen snart er død og begravet. Ford ser etterspørselen etter de store bensinslukerne forsvinne i løpet av noen år og vil slutte med å “lage biler og bare gå ut fra at noen vil kjøpe dem”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 15th 2006 at 12:55 am
Ole M.
Ja, jeg tok den store gleden litt for tidlig her, men det er likevel ordspill det går i. At han ser for seg at vi må finne på noe annet om noen år, er i det minste en erkjennelse av at NOE må skje før JEG blir 40. Det er erkjennelse nok for meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 15th 2006 at 11:06 pm
Hørte de siste minuttene av “sånn er livet” på Nrk P2 idag.
Der ble det opplyst at i morgen blir et av temaene biodiesel,eksperter og politikere skal delta.
Undrer meg på om nettoenergi blir nevnt….
Sendes mellom 10.03-11.00,er også å finne som podcast.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2006 at 6:44 pm
Hmmm!
En professor skal i følge forhåndsomtalen komme til å hevde på TV2s tabloid i kveld at verdensøkonomien står foran et snarlig sammenbrudd. Kan det være peak-oil stoff?
Kanskje verdt å følge med…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2006 at 7:03 pm
Hehe! Beklager. Det var visst falsk alarm! Her hadde man som alltid klar helt andre forklaringer..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2006 at 7:17 pm
Dette var et interessant innlegg med mange gode kommentarer.
Vi må finne nye energi-kilder og holde USAs krigsmaskineri utenfor!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 18th 2006 at 4:55 pm
Sjekk ut siste sak fra Danmark ale sammen! Miljøvernministeren Connie Hedegaard slakter Statoils “miljøvennlige” biobensin. Oppslag også her hjemme i bla. Rogalands Avis og Dagens Næringsliv.
Var det ikke den norske kollegaen som ble observert ved biopumpene for ikke så lenge siden? Lurer på hva hun har å si til dette?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 23rd 2006 at 11:45 pm
Nå dere, har Enoksen erkjent at Norge rammes av Peak Oil. Det skal skje i 2010 sier han på oljekonferansen i Stavanger, men produksjonen vil ligge på et platå frem til da før fallet setter inn. Han sier ikke noe om at vi har falt med 40% siden 2001 og at fallet på rundt 10% årlig ikke viser det minste tegn til å stoppe opp, men det begynner nå i alle fall å komme ett og annet hint om at de har gluggene oppe i Olje- og Energidepartementet også.
http://www.bloomberg….&sid=a8SDgfw8tsOg&refer=energy
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende