Je
g skrev et brev til statsministerens kontor, og fikk i dag svar. Ikke fra Stoltenberg selv, selvsagt, men fra en av hans statssekretærer. Svaret finner dere under mitt brev til smk. De erkjenner i alle fall begrepet Peak Oil (de bruker det selv, dog med hermetegn), og de forteller at de følger utviklingen nøye. Så betryggende da…
Brevet mitt var som følger (kanskje litt rotete, men skitt au):
——————————————————–
Herr Statsminister Jens Stoltenberg.
Ute i den store verden raser en stadig hetere debatt. Har kloden nok oljeressurser til å sikre fortsatt vekst? Hvordan skal vi klare å møte Kinas voksende etterspørsel? Hva vil skje om de forente stater i Amerika ikke får oljen de har gjort seg så avhengige av, og til den prisen de forventer?
Problemet har ikke fått en norsk betegnelse, men på engelsk har det fått navnet peak oil.
Peak oil betyr i korthet har vi fra nå av og for all tid fremover aldri vil produsere mer olje på denne kloden enn det vi gjør i dag. Faktum er at produksjonen vil synke fra år til år. Data fra det Oljedirektoratet viser at produksjonen er synkende, og oljeselskaper melder om stadige større utfordringer i utvinningen. Dette er ikke et særnorsk fenomen. Flere oljeproduserende land melder om tilsvarende utvikling, nå sist kom nyheten om at Mexicos største felt er i decline.
Dette er et problem, fordi vekst i økonomien er avhengig av stadig større tilgang til olje. Økende forbruk av olje har vært synonymt med økonomisk vekst de siste 150 årene.
Videre trenger vi selvfølgelig olje til transport og produksjon. Når disse kostnadene stiger, følger prisene etter – med komplikasjonene det fører med seg. Varer blir dyrere, kjøpekraften synker.
Den internasjonale økonomiske dynamikken kjenner du bedre enn meg, så jeg stopper med å si at farene for global resesjon er absolutt tilstede. Ene og alene på grunn av mindre og mindre lett tilgjengelig olje.
Flere viktige aktører uttaler seg om emnet. Mest sentral for deg, herr Statsminister, er vel Sveriges Göran Persson. Han har gått åpent ut og forberedt nasjonen på hva verden har i vente. Han forteller det svenske folk om peak oil, forbereder dem på dårligere tider, og forteller om farene for ressurskonflikter på internasjonalt nivå. Planen for Sverige er å være uavhengige av olje innen 2020. Persson har også holdt høring om emnet hvor pressen var invitert, og eksperter uttalte seg.
En av ekspertene er Kjell Aleklett. Jeg vet at han har vært i Norge også, og briefet olje- og energidepartementet. Men med pressen på trygg avstand, da det dreide seg om en såkalt intern høring. I den svenske høringen var Aleklett klar på at Norge peaket rundt årtusenskiftet. I klartekst betyr det at vi vil produsere mindre og mindre olje fra nå av.
Første gang jeg hørte Aleklett uttale seg om produksjonen på norsk sokkel, tenkte jeg at en svenske kan vel neppe ha greie på hva vi har av oljereserver. Men jeg tror ham når jeg tenker på at Goliat-feltet kan forsyne verden med olje i ikke mer enn tre dager. Det springer i øynene at oljesituasjonen er prekær når man ser seg tjent med å utvinne olje fra små felt, hvor estimatene ikke overstiger i det minste 400 millioner fat.
Oljeprisen er riktignok såpass høy at selv små felt er lønnsomme, men det kan ikke vare. En vakker dag koster det et fat olje å utvinne et fat olje. Når den dagen kommer må vi ha en reserveplan.
Hvorfor holdes ikke en åpen høring om emnet her til lands?
Hvorfor har ikke Statsministeren uttalt seg om emnet?
Hva er Norges plan når drivstoff til bilene ikke er å oppdrive? Jeg registrerer Hydros hydrogensatsning, men er skeptisk til dette på grunn av hydrogens beskaffenhet som energibærer, og ikke energikilde.
Pressen har vært skuffende tause om emnet, i motsetning til i andre land. En uttalelse fra deg vil i det minste gi dem et spark bak.
Summa summarum: Hvordan stiller du deg til Peak Oil? Hva har du å si til at Göran Persson erkjenner Peak Oil i sin helhet?
Med håp om svar,
M.v.h.:
XxX
Og svar fikk jeg også! Ett fattigslig og lite. Mer eller mindre uten svar på spørsmålene mine:
——————————————————–
Peak Oil
På vegne av statsminister Jens Stoltenberg takker jeg for henvendelse om "peak oil" av 29. mars d.å.
Dette er viktige spørsmål som regjeringen følger nøye, og som vil bli viktigere framover, med økende global etterspørsel.
Med hilsen
Morten Wetland (e.f.)
statssekretær

16 kommentarer In " Jeg fikk svar fra statsministeren "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
april 29th 2006 at 2:03 am
Et godt brev, men et dårlig svar.
Norge er en sinke på mange områder, særlig det du påpeker. I Sverige går 80% av bilparken på bio-diesel, i Norge finnes det knapt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 29th 2006 at 11:10 am
MariaMariaOslo,
Enig, det var et særs surt svar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 29th 2006 at 11:29 am
Tror Morten Wetland er en mann av få ord..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 29th 2006 at 11:38 am
“Dette er viktige spørsmål som regjeringen følger nøye, og som vil bli viktigere framover, med økende global etterspørsel”. — eh, etterspørsel av spørsmål? av flere brev til statsministeren? eller hva mener Wetland egentlig? Ja, vi vet det snakkes om olje i brevet, men et så tregt svar skal man lete lenge etter…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 29th 2006 at 11:44 am
Veldig godt brev du sendte der Personius! Svaret forundrer meg absolutt ingenting. Skal politikkere gidde å ta menigmann på alvor i dag på det masse rop og skrik til. VI – folket burde KREVE svar fra mydighetene på hva som konkret blir gjort for å imøtekomme en fremtid uten olje. Jeg simpelthen HATER den undergravingen de holder på med. Hadde folk flest skjønt hva som vil skje uansett før eller siden, hadde kanskje flere begynte å jobbe aktivet for alternativer og leve mer rasjonelt med tanke på oljeforbruk. Eller er jeg bare naiv?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 29th 2006 at 11:44 am
1. “Hvorfor holdes ikke en åpen høring om emnet her til lands?”
og
2. “Hvorfor har ikke Statsministeren uttalt seg om emnet?”
Dette kunne “de” i alle fall ha svar på.
Forslag til svar:
1. Ja, hvorfor ikke…
2. Dessverre, det har statsministeren ikke tid å ta seg av.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 1st 2006 at 9:09 am
Helt klart at alternative energikilder må stimuleres, det finnes alternativer som er svært miljøvennlig og som er lett å produsere.
Maria #1 nevnte biodiesel, et alternativ som kan brukes på nesten alle vanlige dieselbiler i dag.
Inntil i år har politikerne beholdt alkoholavgiften på E85 på rundt 600 kr literen (!), slik at vi her i Norge ikke har fått samme utvikling som i Sverige (hvor E85 selges på nesten alle bensinstasjoner). Men fra nå av vil, heldigvis, alternative biler rulle på norske veier.
En god del patenter på alternative energikilder er kjøpt opp av oljeindustrien, det har de gjort fordi de ikke ønsker alternativer som truer deres inntekt. Blir det tomt for olje en dag, da vil disse patentene garantert blir tatt frem igjen.
Det finnes fremdeles alternativer som ikke er solgt, f.eks.
http://100777.com/nod...
og
http://archives.cnn.c...
og
http://en.wikipedia.o...
Vil for øvrig trekke frem et paradoks:
Norge er Europas største produsent av olje, her koster bensinen nå cirka 12 kroner. Saudi-Arabia har akkurat satt ned sin bensinpris for å stimulere landets interne økonomi, prisen er i dag cirka 1 kr pr liter!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 1st 2006 at 9:23 am
Sender deg denne linken også:
http://science.discov...
(dessverre begynner videoen med noen sekunder reklame)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 2nd 2006 at 11:14 pm
Høres ut som et standardbrev, der de kun endrer tema fra svar til svar.. Litt skuffende, men samtidig gir det jo statsministeren en pekepinn om hva folk er opptatt av og jeg vil håpe han legger seg det på minnet. Godt initiativ fra deg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 2nd 2006 at 11:21 pm
Vi i barnehagen min, har fått e-mail fra statsministeren vi. For vi inviterte han på grønnsakspizza.
Det likte han.
drt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 2nd 2006 at 11:28 pm
Ja, la oss øke skatter og avgifter sånn at vi kan ansette flere folk til å svare langt og utførlig på vegne av statsministeren!
Eller.. kanskje vi bare skal slå oss til ro med at administrasjonen i departementet ikke er ansatt for å debattere?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2006 at 11:19 pm
Fant en interessant artikkel med interessante grafer
“Industriutvikling og en ny energi-æra”
http://org.ntnu.no/at...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2006 at 11:20 pm
Fant en interessant artikkel med interessante grafer
“Industriutvikling og en ny energi-æra”
org.ntnu.no/attac/taklinger4.pdf
sånn, så kom hele linken med..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 7th 2006 at 2:15 am
Peak Oil er på vei. Den viktigste effekten vi ser så langt er en ekstrem omfordeling av rikdom. Den jevne forbruker i vesten og de voksende økonomiene i Asia må avse stadig større deler av sin inntekt til å betale energiselskapenes overskudd. Underskuddene på handelsbalansen til oljeimportørene vokser i ekspressfart og gjør eksportørene komisk rike. Araberstatene bruker alt de kan så fort de kan på en sinnsyk byggeboom som skal trekke til seg turister når oljen er pumpet opp og solgt. Hvordan turistene skal komme seg til araberstatene uten fly er det ingen som tenker på mens man bygger kilometerhøye høyhus i ørkenen, og anlegger kunstige øyer som kan sees fra månen. De vanvittige overskuddene til oljeselskapene går til å kjøpe opp andre selskaper, og til å kjøpe tilbake egne aksjer og dele ut utbytte. Ingen synes å ville bruke dem på å finne mer olje, ettersom prisen på oljeservice da ville eksplodere. Snart snakker vi om en million pr dag for en borerigg. Og det i en verden som ikke bruker inntektene på å lete etter mer olje.
For Norge innebærer Peak Oil at vi produserer og eksporterer mindre olje. Noen tror at vi er verdens nest største eksportør, men det riktige er at vi snart faller ut av topp ti. Likevel fører en høy oljepris til at inntektene er stabile, og som om ikke det var nok fører oljeservice-boomen til at vi tjener enda mer penger enn før ved å eksportere oljetjenester til utlandet. Jeg tipper at Peak Oil vil ha som effekt i de neste fem til ti år at tidenes råvareboom opprettholdes med stigende aksjekurser på Oslo Børs som resultat. Selskaper som driver med fornybar energi vil stige i pris mens oljeselskaper som ikke skifter fokus vil stagnere og falle tilbake. Se på noteringen av Renewable Energy Corporation på Oslo Børs som skjer på tirsdag. Prisen er satt til over 40 milliarder kroner selv om selskapet i dag omsetter for bare 1 milliard. Og til denne kursen ble emisjonen 11 ganger overtegnet. Interessen er enorm, og mange har mye penger mellom hendene som de henter fra oljeaksjer.
Inntil økonomien begynner å bremse opp og vi ser konturene av en resesjon kan man jo forberede seg ved å venne seg til å leve med minst mulig energiforbruk. Og bruke tid på å tjene penger på børsens energiselskaper.
Og reis til landet du alltid har drømt om mens det ennå går fly dit.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 8th 2006 at 7:15 pm
Flott brev!
)
Jeg er enig med AP i veldig mye, men ikke i oljepolitikken.
Synd at ikke SV fikk mer gjennomslag i regjeringa.
Håper at regjeringen snart tar denne veldig viktige problematikken på alvor.
Når man ser på det politiske landskapet i Norge i dag, begrenset til de partiene som sitter på stortinget, så er det nok SV og Venstre som har kommet lengst i nytenkning om energi.
Jeg tør ikke tenke på hva som ville skjedd hvis det nye “folkeparteiet” FrP fikk bestemme i energi politikken.
Nedleggelse av togstrekninger og bygging av stadig flere veier stimulerer f.eks ikke til mindre oljeforbruk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 3rd 2006 at 6:59 am
Glimmrende brev – pinlig svar !
….jævlig pinlig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende